Een maand! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu Een maand! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu

Een maand!

Door: Ilona Winters

Blijf op de hoogte en volg Ilona

13 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Het is inmiddels een maand geleden dat ik hier in Zuid-Afrika aankwam. Nog 3 maanden en een paar dagen te gaan en ik zit weer thuis. De dagen volgen elkaar snel op. Afgelopen week zijn we bezig geweest met het maken van onze eerste video over hoe je de aanwezigheid van verschillende voedingsstoffen in voedingsmiddelen kan testen. Nog niet zo eenvoudig als het lijkt. De proeven zijn niet erg moeilijk, maar het vinden van geschikt materiaal wel. De school heeft een mooie practicumruimte. Jammer is dat er geen spullen in het lokaal staan, op stoelen en tafels na. Het magazijn van het lab staat vol met andere troep. De meters hoge stapels boeken en papieren rijken tot het plafond. In een klein hokje ernaast staan, naast de boeken en papieren, ook nog wat maatbekers, we hebben nu tenminste iets. Later blijkt dat de lab benodigdheden door de hele school verspreid staan. Overal slingeren microscopen, reageerbuisjes en preparaten rond. Maar goed, na het bij elkaar sprokkelen van alle spullen die we nodig hebben, kunnen we aan de slag. Ik ben benieuwd hoe dit gaat als een hele klas, van minstens 40 leerlingen, dezelfde proef uit moet gaan voeren. Zijn daar de spullen wel voor?

Verder bestaat onze week uit voorbereiding voor de scienceclub. Wat gaan we met de leerlingen doen? Wanneer gaan we dat doen en wat hebben we daar voor nodig? Vandaag is onze eerste meeting met de docent die het hele feest helpt opzetten. Ik ben benieuwd wat zijn plannen zijn. We weten al dat onze eerste bijeenkomst zal gaan over TBC, een veel voorkomende ziekte hier in Zuid-Afrika. Dit omdat deze maand de Tuberculose Awareness maand is. Een andere gezondheidszaak die hier aan de orde is, is listeria. Sinds vorige week is bekend dat de uitbraak afkomstig is van bewerkt vlees. Vooral in een soort worst dat ze hier polony noemen. We eten dus voorlopig maar even geen ham en salami, voor het geval dat.

Vrijdag hebben we een groot deel van onze dag doorgebracht op de universiteit van Kaapstad om ons in te schrijven. Met de hele theewaterskloofgroep, hebben we van half 12 tot ongeveer 15 uur gewacht op het formulier van registratie. Een flinke zit! Alles op zijn tijd. Daarna zijn we naar Signal Hill gereden. Een flinke klim… zelfs met de auto. Ik zat achter het stuur en ben inmiddels helemaal gewend aan het links rijden. Signal Hill oprijden in file is echter een hellingproef van een paar kilometer… ik heb de auto dan ook meerdere malen af laten slaan, tot grote hilariteit van de achterbank. Als ik met mijn eigen Kia Picanto deze tour had gedaan was dit natuurlijk beter gegaan. Je merkt tijdens het rijden goed dat onze auto, ook we silver bullet genoemd, het zwaar heeft met de bergen hier. Uiteindelijk boven, was het uitzicht prachtig. Aan de ene kant keken we uit over Kaapstad, Lions Head en de Tafelberg en aan de andere kant over de Atlantische oceaan en Robbeneiland. Na verschillende fotoshoots, zijn we terug naar huis gereden, Waar we de volgende dag een rugbywedstrijd van de buurman op de planning hadden. Deze ging helaas niet door, vanwege de slechte conditie van het veld door het watertekort. We hebben onze plannen dus gewijzigd en zijn zaterdag naar de Cheetah outreach in Sommerset gegaan. Dit is een opvang voor cheetahs en andere katachtigen. Voor 5 Rand kon je er naar binnen en voor wat meer geld mocht je de cheetahs ook aaien. Het ging nogal tegen mijn natuur in om zo’n wild beest te aaien, dus ik heb toegekeken hoe de rest dat deed. Ik heb sowieso niet zo’n goede band met katten. Leuk was dat we daar een aantal Nederlanders troffen, waaronder de man die Marijn, Eva en Alicia begeleide in de levensgevaarlijke kooi waar de baby cheetahs woonde. Hij studeerde in Leeuwarden en had wat weg van Sven Kramer. Na deze bijzondere aaisessie zijn we doorgereden naar het winkelcentrum, waar we flink gewinkeld hebben. We belande in een soort Action/Ikea/Xenos- mixwinkel, genaamd Mr. Price, waar de meest onnodige prulletjes zijn gekocht, altijd leuk. Ook heb ik in het winkelcentrum een avondbezigheidje aangeschaft: schilderen op nummer. Als ik het af heb, zal ik een foto van mijn creatie online zetten. Dat gaat overigens nog wel even duren. Om mijn aandacht af te leiden van de wie is de mol finale die ik pas laat op de avond kon kijken, hebben we ons die avond vermaakt met High School Musical. Op zondag zijn we naar het strand geweest en hebben we genoten van de laatste straaltjes weekend. Prima weekje weer dus!

Oh trouwens nog even over het watertekort. We merken wel dat er een watertekort is en doen er ook veel aan om te zorgen dat we zo min mogelijk water gebruiken (Kort douchen, een keer per dag afwassen, alleen doorspoelen als het echt nodig is, ect.). In Kaapstad zelf zijn er echt restricties waar mensen zich aan moeten houden en worden er boetes uitgedeeld aan mensen die zich daar niet aan houden. Als iedereen zich aan de afspraken houd, komt er dit jaar geen day zero (de dag dat de waterleidingen afgesloten worden). Omdat wij water krijgen uit een andere dam dan de theewaterskloof-dam zijn de problemen hier minder groot.

Groetjes,

Ilona

P.S. De foto's bij dit reisverslag kan ik niet zo makkelijk op deze site uploaden, je vindt deze op mijn facebook.

P.P.S. Wil je op de hoogte blijven van wat ik schrijf? Als je je inschrijft voor de mailinglijst krijg je een mailtje bij iedere upload. Dit kun je doen door aan de linkerkant te klikken op "meld je aan voor de mailinglijst"

Kijk ook even op de blogs van mijn huisgenoten:
www.larsvanheijningen.waarbenjij.nu
www.pindat.com/pindata/user/alicia.op.reis

  • 13 Maart 2018 - 13:37

    Coen:

    Leuk om ook te lezen wat je in je vrije tijd doet! Hoe vond je het dat in het land waar ze het niet zo breed hebben als in Nederland, onzorgvuldig omgegaan wordt met leermaterialen? Veel succes nog!

  • 13 Maart 2018 - 14:30

    Arjo Hammink:

    Dag Ilona,
    bijzonder dat je nu in Zuid Afrika zit. Het is een prachtig land, maar veel kan beter. Wat vind je van de mensen, behalve dat ze de tijd nemen. Wordt jullie inspanning gewaardeerd? Ik ben benieuwd of jullie nog iets van de vegetatie meekrijgen. Een mooie ervaring om in een land met zoveel cultuur en natuur te zijn. Pas goed op jezelf.
    Arjo

  • 14 Maart 2018 - 15:52

    Audrey:

    Schilderen op nummer, daar heb ik als kind ook uren aan besteed. Ik ben benieuwd naar je creaties.
    Misschien aardig om je inmiddels ontwikkelde organisatorische competentie in te zetten om wat orde in de leermiddelen-chaos te brengen? Het zou mooi zijn wanneer jullie een stralend 'kabinet' kunnen nalaten. Misschien leuke activiteit voor de science club: werken aan een mooie thuisbasis!

  • 28 Maart 2018 - 00:00

    Janny Van Galen:

    Inmiddels alweer anderhalve maand in Zuid-Afrika, de tijd vliegt. Haha straks moet je weer oefenen om rechts te rijden, lol... Groot gelijk Ilona, veiligheid boven alles, ik zou die cheetahs ook niet gaan aaien hoor, het blijven toch wilde beesten. Maar wel leuk om allemaal mee te maken. Ik wens je nog hele fijne en leerzame maanden toe. Ps.. hier gaat alles gewoon z'n gangetje hoor, saai vergeleken met jouw reisverslagen :-) Groetjes Janny.

  • 01 April 2018 - 15:05

    Marco:

    Hoi Loontje,
    Ik ben aardig achterop geraakt met je blog, zie ik. Tis hier in Ingen alweer erg druk geweest.
    Gisteren een erg leuk feest op de Heerlijkheid Eck en Wiel, wegens heropening na verbouwing.
    Ook alweer veel e.e.a. voor de gemeenschap gedaan. Tellen op stembureau, Willem helpen met diverse fotopresentaties.
    Volgens mij heb ik mezelf nu wel goed op je mailinglist gezet. Dus zal ik wat sneller je blog lezen.
    Erg leuk hoor om je ervaringen mee te maken. En idd wat een zooitje daar in het science lokaal.
    Maar aan de titel van je volgende blog te zien, gaan jullie daaraan werken.
    Succes xx
    Marco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Grabouw

Zuid-Afrika

Studeren in Zuid-Afrika

Recente Reisverslagen:

22 Juni 2018

Het zit erop!

14 Juni 2018

Bij kaarslicht!

05 Juni 2018

Zie de wind waait door de bomen!

29 Mei 2018

De boot op!

22 Mei 2018

De Tafelberg op!
Ilona

Actief sinds 11 Feb. 2018
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 10324

Voorgaande reizen:

11 Februari 2018 - 25 Juni 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: