Hollanders! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu Hollanders! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu

Hollanders!

Door: Ilona winters

Blijf op de hoogte en volg Ilona

26 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

"kyk seuns en dogterkies, hier is die Hollanders." Voor iedere nieuwe klas waar we bij gaan kijken worden we uitgebreid voorgesteld. De kinderen in de gang kijken ons aan of we beroemd zijn en sommige durven zelfs hoi te zeggen. Stage is begonnen! We komen binnen in een wat grotere, knalroze ruimte waar het schoolhoofd ons naartoe heeft gebracht. Hij schuift twee stoelen recht voor het gat van de deur en gebaart dat we moeten gaan zitten. Langzaam druppelen de leraren binnen die zich een beetje langs ons op moeten frummelen om binnen te komen. Zo moeten ze wel hoi zeggen, zal het schoolhoofd gedacht hebben. Als iedereen zit begint hij te praten. Iedere ochtend om stipt kwart voor 8 houdt hij een korte speech voor zijn personeel. De dag kan nu beginnen. We maken kennis met mr. October een vriendelijke man die iets wegheeft van Morgan Freeman. Hij is een van de 3 biologie leraren hier op school. Biologie vinden ze hier nogal een gedateerde naamgeving voor het vak, ze noemen het liever lewenswetenskappen of life science. Hij laat ons de school zien en de assembly die in een gezamenlijke ruimte van de school plaatsvindt. Er word gezongen en gebeden en voor een groep van ongeveer 500 leerlingen worden we nogmaals voorgesteld. Daar stond ik dan als een ongemakkelijke koningin Beatrix in het rond de zwaaien naar 500 paar ogen die ons in stilte aankeken. T is altijd wennen zo'n eerste dag. Ook de klassen zijn anders dan gewend. Het eerste uur dat wij bijwonen vond ik nogal spannend, wat zal er gaan gebeuren? Een voor een komen de leerlingen binnen. Eerst de meisjes en dan de jongens. In totaal 48 stuks wel te verstaan. We passen amper met z'n allen in het lokaal. De les begint het gaat over meiose, het valt mij op dat geen een leerling individueel wordt aangesproken. Alle antwoorden worden in koor door de klas geschreeuwd. Als ik dat in Nederland probeer word het een grote puinzooi. Hier lijkt het te werken.

Te tweede stagedag ziet er hetzelfde uit als de eerste, vooral achterin zitten en kijken. Bijna alle leerlingen zitten in hun bruin geruite uniform kauwgom te kauwen. Opvallend. Het laatste uur van de dag duurt van kwart over 1 tot kwart over 2. Voor de meeste geen pretje. Ook voor de leraren niet. Mr. October had daar dan ook een goede oplossing voor bedacht. Vijf minuten voor de les begon keerde hij zich naar Lars en mij. "Ik ben nogal moe, zouden jullie zometeen een deel van de les kunnen verzorgen?" Lars en ik keken elkaar aan en in het kader van nieuwe ervaringen opdoen zeiden we ja. "Goedemiddag klas, we gaan het vandaag hebben over genen, vervolgens kijken we naar een filmpje en de laatste 15 minuten gaan Lars en Ilona ook nog een bijdrage leveren." Spannend, we hebben zometeen een kwartier te vullen met iets wat we nog moeten bedenken. Lars besloot het deel te starten met een korte herhaling, waarna ik het vervolgens heb proberen kort praktisch uit te beelden. Nogal onwennig, maar geslaagd.

De rest van de week stond in het teken van vrije tijd. Dinsdag, de dag voor stage zouden we naar de Kaapse universiteit CPUT gaan om ons aan te melden. Omdat er nogal onduidelijkheid was over de papieren die we mee moesten nemen werd dit twee weken uitgesteld. Beter laat dan nooit. We hebben die dag doorgebracht in Kaapstad. We zijn naar waterfront geweest, een havengebied dat erg toeristisch is, vrij rijk en Europees oogt. Daar hebben we wat gegeten om vervolgens richting het zwembad te gaan. Maar eerst liepen we David Tennant nog tegen het lijf. Acteur uit broadchurch en doctor who waar ik groot fan van ben. Geen foto helaas, wel een halve hartverzakking.

In het weekend hebben we ook zeker niet stilgezeten. Eerst op vrijdag het verjaardagsfeest van Paddy's zoon perisseuo. Hij werd 16 en dat werd groots gevierd met een surprise party, veel mensen en een braai. Leuk feestje! Best gek lijkt me dat. Als er ineens 14 mensen op je verjaardag zijn die je pas een keer hebt ontmoet. Hij vertelde dat hij het gewend was en wel leuk vond om ons over de vloer te hebben. Lief!

Bijgekomen van de feestvreugde zijn we zaterdag naar monkeytown geweest. Letterlijk aapjes kijken. We liepen door een soort tunnels van gaas waar apen overal om ons heen klommen. Ook hebben we in de mini dierentuin schildpadden, slangen en geiten bekeken. Vervolgens hebben we onze dag afgemaakt in Stellenbosch, een wijngebied ten oosten van Kaapstad, waar we heerlijk sushi hebben gegeten. Het eten is hier echt heel erg prima. In de winkels kunnen we alles kopen wat we willen en ook in restaurants heb je veel keus voor een vaak lage prijs. Voor €25 euro was ik dan ook verzadigd van de sushi en wijn. Op naar huis om de volgende morgen weer fris en fruitig te zijn voor de kerk. Jaja je verwacht het niet maar we zijn met zijn 5e meegeweest met Paddy's familie naar de kerk. Een bijzondere ervaring. De kerk was erg modern in vergelijking met de kerk in Maurik. Het was in een groot gebouw waar een jonge man in een spijkerbroek verhalen vertelde over Davis en Goliath vertelde en hoe hij zichzelf met David vergeleek. Ondertussen speelde een band zachtjes op de achtergrond en was het geheel ook te volgen op de drie enorme schermen aan de muur. Vervolgens hebben we nog geluncht met de familie. Een prima weekend, na een prima week dus. Tot zover heb ik nog geen last van heimwee of andere persoonlijke drama's.

Ilona

P.S. De foto's bij dit reisverslag kan ik niet zo makkelijk op deze site uploaden, je vind deze op mijn facebook

P.P.S. Voor de geintereseerden mijn adres is Arbor Drive 49, Molteno Park 7160 Grabouw

kijk ook even op de blogs van mijn huisgenoten:
www.larsvanheijningen.waarbenjij.nu
www.pindat.com/pindata/user/alicia.op.reis

• 26 Februari 2018 - 12:47

Jeroen Van Der Linden:

Ha Ilona,

Leuk om te lezen. Mooie avonturen toegewenst in dat mooie land daar!

groet, Jeroen

• 26 Februari 2018 - 13:51

Arjo:

Dag Ilona en Lars,
    leuk. Ik ben zelf 2 jaar geleden in die streek geweest. De vegetatie is uniek net als het ecosysteem. Heb je er over gelezen? Aan het waterfront heb je een fanatische boekhandel waar ik naast een mooi plantenboek ook een prachtig geologieboek heb gekocht. De Rand stond toen heel laag. Hoe is het nu?
    Heel veel leerplezier toegewenst en voor leuke planten waarnemingen hou ik me aanbevolen.
    groet Arjo

• 26 Februari 2018 - 14:01

Ilona Winters:

Hoi Arjo, we zijn al veel mooie en nieuwe planten tegengekomen, maar nog niks op naam gebracht. Wel zijn we ironisch genoeg afrikaantjes tegengekomen. De rand was erg laag maar begint met de komst van de nieuwe president flink te stijgen. We zullen eens op zoek gaan naar de boekenwinkel. Leuk dat je het hebt gelezen!
    Groetjes!

• 26 Februari 2018 - 14:01

Groetjes!

• 26 Februari 2018 - 14:29

Marco:

Hi keind,
    Ge zul hut betuws wel een bietje missen...toch> Of nie?
    Ik was je even uit het zicht verloren, maar dankzij FB weer gevonden!
    Kan ik geen melding krijgen als je weer wat gepost heb?
    Moet ik even nakijken...
    Zo te lezen, maar je leuke dingen mee. Is het Afrikaanders een beetje te volgen, of krijgen de kinderkies in het Engels les?
    Hier is NL is het momenteel berekoud. Min 5, maar met de oostenwind erbij voelt het als min 10!
    Dus jij zit lekker daar in de 30 graden.
    Keind, het ga je goed, en ik ga je weer lezen!
    xx Marco

• 26 Februari 2018 - 14:45

Mieke :

Hee Ilona,

Wat een tof verslag! En wauw.. Kaapstad! Ik ben jaloers ;-)
    Hoe zit het daar eigenlijk met het drinkwater? Ik hoorde laatst dat 'day zero' eraan zit te komen, heftig.

Geniet nog van het prachtige Zuid-Afrika!

Mieke

• 26 Februari 2018 - 15:25

Renee:

Hai Ilona, superleuk om op een afstandje over je avonturen te kunnen lezen. Zet 'm op daar!

• 26 Februari 2018 - 17:32

Janny:

Ha lieverd wat een leuk verhaal weer ik ben blij dat je het naar je zin heb opa heeft het ook gele gelezen gr en tot horens xx

• 26 Februari 2018 - 18:57

Suzanne:

Een hele mooie tijd daar en geniet ervan!
    Groet Suzanne

• 27 Februari 2018 - 09:39

Hoi allemaal,

Bedankt voor de leuke reacties!

• 28 Februari 2018 - 16:47

Marnix Van Meer:

Hallo Ilona,

Ook een goede tijd toegewenst! Nog mooie insecten tegengekomen? En uiteraard ben ik benieuwd naar je stage-ervaringen. Tot schrijfs.

mvg,

Marnix

• 01 Maart 2018 - 09:26

Monique:

Dank je wel voor jullie mooie verhalen. Een spannend avontuur en ik lees dat het er in de klas toch een beetjes anders aan toe gaat dan in Nederland. Volgens mij een mooie beleving. Geniet van jullie ontdekkingsreis en ik wens jullie veel leerplezier!
    Monique

• 27 Maart 2018 - 23:29

Janny Van Galen:

Spannend hoor, zoveel nieuwe indrukken. Je maakt nu zoveel nieuwe dingen mee. Zelfs David Tennant tegen het lijf lopen, jouw dag kon vast niet meer stuk. Ook fijn dat het eten prima is, best belangrijk. Idd best bijzonder om eens mee te maken hoe het is om daar naar een kerk te gaan. Groetjes Janny.