Alles in sy tijd! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu Alles in sy tijd! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Ilona Winters - WaarBenJij.nu

Alles in sy tijd!

Door: Ilona Winters

Blijf op de hoogte en volg Ilona

06 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Grabouw

Iedere maandag en dinsdag gaat mijn wekker om kwart over 7. Ik kan nog maar moeilijk in het werkritme komen. De vakantiestemming zit er nog flink in. Ook op Groenberg high school zit de Nederlandse vaart er nog niet echt in. Misschien moet ik ook niet verwachten dat het in die vaart gaat lopen, maar toch. We hebben gemerkt dat we zelf het initiatief moeten nemen, anders zitten we hele dagen in de felroze personeelskamer voor onszelf te werken en dat is natuurlijk niet waarvoor we zijn gekomen. We zijn deze week daarom flink aan de slag gegaan. Ten eerste met het opstarten van een volleybalteam. Van het spel zelf heb ik niet zoveel verstand, Lars wel. Ik vind t wel leuk om mee te kijken en te doen (al is het me nog maar weinig gelukt om raak te slaan). Maandag zou onze eerste bijeenkomst zijn. De aankondiging hiervoor doet de directeur van de school via het intercom systeem. "Alle leerders wat volleybal wil speel, tweede pause kamer 42." Kort maar krachtig. Er kwamen die pauze welgeteld 2 leerlingen opdagen... Net niet genoeg voor een volleybalteam. We besloten met de sportcoaches van de school promotiewedstrijden op te gaan zetten in de pauze. En deze waren een groot succes! Drie pauzes lang speelde we vollybal. Of nou ja "we". Ik heb vooral als derde doelpaal gefungeerd, letterlijk. Het net wat de school heeft is niet erg luxe en bestaat simpelweg uit twee palen en een net, recht gehouden door vier haringen die wegzakken in de zanderige ondergrond. Iemand moet dus een van de palen rechthouden, zodat het net strak blijft. Aangezien ik vrij onkundig ben in volleybal heb ik regelmatig deze belangrijke taak op mij genomen. Woensdag werden opnieuw een oproep gedaan aan alle welwillende. Dit keer kwamen er 22 leerlingen opdagen. Onze taktiek heeft dus gewerkt! Die middag volgde een succesvolle eerste training, waar ook onze huisgenoten aan mee hebben gedaan, erg leuk. Ook ons andere project: de science club is nu Al succesvol. Bij de eerste bijeenkomst, als peiler hoeveel geïntegreerden er waren, kwamen maarliefst 41 leerlingen opdagen. Prima score al zeg ik het zelf. Nu moeten we nog gaan bedenken wat de club precies in gaat houden.

Aan lesgeven komen we wat minder toe dan gepland. We merken dat leraren erg druk zijn en ook heel veel druk opgelegd krijgen om precies het curriculum te volgen. Gister is er zelfs een controleur langs geweest om te checken of het vak lewenswetenskappen nog op schema loopt en of alle leerlingen alles juist in hun schriften hebben staan. Ze vinden het merkbaar lastig om voor ons een plek te maken in de al zo drukke schema's. Met een van de leraren hebben we afgesproken te helpen bij praktische lessen en om wat filmpjes te gaan maken van proeven, zodat leerlingen toch zicht krijgen op de praktijk, zonder dat het veel tijd hoeft te kosten. Nog een projectje waar we mee aan de slag kunnen dus.

Dit weekend hebben we ons eerste weekend in Kaapstad doorgebracht. We zijn zaterdagochtend vertrokken naar een leuk hostel midden in waterfront. Die avond ervoor hebben we ons flink vermaakt bij een miss/ mister verkiezingen op de lokale basisschool in Grabouw, waar Eva, Alicia en Marijn twee dagen in de week werken. De kinderen kregen allemaal hun moment en mochten in hun mooiste kleren over de catwalk. Toen iedereen geweest was, werden alle kinderen opnieuw verkleed en liepen ze in chique jurken en pakken over het podium, grappig om te zien. Ook opvallend was het publiek, dat de longen uit hun lijf schreeuwde als er een leerling over het podium liep, compleet met huilende oma's.. en baby's. Uiteindelijk werden de mooiste kinderen verkozen als miss en mister st. Michael's.

Aangekomen in Kaapstad, hebben we onze koffers gedumpt in het hostel en zijn we doorgereden naar muizenberg, waar we met de hele groep hebben gesurft. Ik vond het nogal eng, dus ik heb vooral toegekeken en op de spullen gepast. De zee was erg ruig, dus iedereen had veel schaafwonden en blauwe plekken. Volgende keer doe ik ook mee. De dag erna zijn we naar een heel mooi aquarium geweest, waarna we onze middag bij een Beachclub aan het zwembad hebben vervolgd. Lekker weekend dus!

Inmiddels is ook de herfst in Zuid-Afrika aangebroken en het is gelijk te merken. Het is op dit moment ongeveer 23°C en heb t zelfs een beetje koud. Niks vergeleken met de arme kindjes in Nederland natuurlijk, die hebben het pas koud! Ik heb wel een beetje sip toegekeken hoe er voor het eerst sinds jaren weer geschaatst werd op natuurijs. Voor een Elfstedentocht was ik terug gevlogen!

Groetjes,

Ilona

P.S. De foto's bij dit reisverslag kan ik niet zo makkelijk op deze site uploaden, je vind deze op mijn facebook.

P.P.S. wil je op de hoogte blijven van wat ik schrijf? Als je je inschrijft voor de mailinglijst krijg je een mailtje bij iedere upload. Dit kun je doen door aan de linkerkant te klikken op "meld je aan voor de mailinglijst"

kijk ook even op de blogs van mijn huisgenoten:
www.larsvanheijningen.waarbenjij.nu
www.pindat.com/pindata/user/alicia.op.reis

• 07 Maart 2018 - 17:15

Wilma Kerkhof:

Leuk Ilona om je belevenissen te volgen.

• 10 Maart 2018 - 03:09

Marco De Haan:

Hi Loontje,
    Wat een leuke dingen maak je mee. En wat een initiatieven ontplooien jullie!
    Leuk hoor, zo'n volleybal team opzetten. Is ook "leren" toch!
    Hier in Nederland horen wij steeds maar, dat de watervoorraad opraakt in Kaapstad.
    Merken jullie daar wat van?
    Keind, hou je haaks, het ga je goed.
    Tot de volgende keer,
    Marco

• 27 Maart 2018 - 23:47

Janny Van Galen:

Hai Ilona, eindelijk eens rustig ervoor gaan zitten om jouw reisverslagen door te lezen. Gaat op de computer toch wat makkelijker, dan op mijn iphone, met die kleine lettertjes :-( Petje af hoor wat je allemaal doet. Goed plan die promotiewedstrijden opzetten voor een volleybalteam, jullie tactiek heeft zeker gewerkt. Lekker hoor 23 graden. Hier is het overdags ook best lekker weer, zonnig en zo nu en dan een beetje regen, rond de 11 graden. Alleen morgen belooft een natte dag te worden :-( Doe voorzichtig, en lekker genieten van alle nieuwe ervaringen. Groetjes Janny.